Stress skaber ubalance og dulmeri. Enhver form for overspisning – enten af lakridspiber eller magnumis – er et resultat af noget i dit liv, som stresser dig. Bevidst eller ubevidst.

Vil du de ekstra kilo på sidebenene til livs, handler det næsten aldrig om at tælle kulhydrater. Men derimod se på kulhydraterne i dit iv. Er de sunde? Gode og nærende for dig? Eller er der tale om tomme kulhydrater.

Når der er ro og balance i vores liv, ved kroppen (intuitivt), hvad den har brug for og hvornår. Men det kan du ikke mærke, hvis du er topstresset og har hundrede bolde i luften. Så er kroppen faktisk i alarmberedskab. Den er truet (kommer der en tiger bagfra), og det sidste der er relevant der er, om kalorierne kommer fra et stykke laks eller skumgummibamser.

Er du trist over evig kamp med vægten, anbefaler jeg dig at kigge på tilstanden og omstændighederne i dit liv:

Føler du dig ensom?
Fungerer dit parforhold?
Savner du en kæreste?
Har du gode, nære venner/veninder?
Laver du til daglig noget, der giver dig energi?
Er der for meget fart på, på jobbet/studiet?
Sætter du sunde grænser?
Får du grinet nok?

Nøglen til stabil, harmonisk vægt ligger bla. i at få balance på ovenstående områder. Dem alle? Ja. Har du for mange bekymringer/for meget hele tiden at løse i dit liv, fylder det op. Overspiser du, har du sikkert spændt buen for stramt. Og så kan der oveni være forbundet en masse skam med ikke at kunne “kontrollere”, hvor meget man spiser. Drop skammen.

Kh

Agna